söndag 11 mars 2012

Svets o slip...

Helgen bravader insugs rören färdiga , bottenplåt till plenumkammare grovkapad o trattar svetsade på plats..





torsdag 8 mars 2012

Torrbrytning..

Blev tvungen o släppa ned den på golvet för att få en hint om stuket..  o givetvis torrbryta lite..



Intercooler..

Hmm visst e det märkligt först har man en kompressor som värmer upp luften sen skickar man den genom en kylare..  för att sedan förvandla den till avgaser närmre 1000 grader...


Lilla julafton!

Lite lufttransporterings detaljer...


måndag 5 mars 2012

Bakifrån...

En vy dom flesta (förhoppningsvis) kommer att få ta del av framöver...


Avgasrör klart!!

Jaha äntligen rören svetsade o klara o passar tom efter svetsning...
Rören är gjorda i 54x2mm rostfritt o svetsat med argon som rotskyddsgas.
Insugs snickeri påbörjat , främre spridarfästen svetssde på plats.. Nu kommer det gå åt mycket almg5 tråd..


Avfallsports utblåsrör...

Utblås från wastegate på plats.


Tryckreglerings apparatur...

Wastegate rör på plats...


Bakre röret..

Bakre röret punktat på plats.


Rörmokeri påbörjat..

Främre röret till kapat o punktat på plats


Snigel på plats..

Ok här är aggregatet monterat ett Holset HX35 super,
ska räcka att leverera luft upp till 600 hk..
Kollektorrör o turbo fläns också tillverkat o punktat på plats.


Ram färdigsvetsad

Efter en helgs hårt arbete är ramen klar att tas ur Jiggen.


För stor motor/för liten ram...

Nya motorn e ju fin o jäätebra.. Men.. Den är 4cm högre än den gamla , så det betyder att den inte går in i ramen (inte ens med skohorn).....
Så det är bara fram med TIG svets , kaprondell & Ramjigg..  bilden visar påbörjad ombbyggmad av ram.


Ny motor

Nya motorn inskaffad i nov 2011.
Det är en Evo big twin med S&S SA block , Karling vev ,Pumpen toppar.
Den är På 120CUI , 2liter. Har tidigare gått med dubbla skruv kompressororer & laddats med 1,8 bars laddtryck....
Så det är ett perfekt ämne för turboladdning.
(det är Bagges gamla top gas motor)


Hello Race lovers!

Tänkte jag skulle bli "Blondinbella" o Börja blogga om mitt Raceande
& lite bygg & Garage bilder.
Förra säsongen så rasade ju min motor i Lindesberg & det REJÄLT!
så planen nu inför 2012 års ssong är att turbo mata & sätta på Wheelibars
& flytta upp en klass till Super Twin Top Gas...